Християнски Портал


Notice: Undefined property: stdClass::$id in /home/hristiqn/public_html/plugins/content/jautometa/jautometa.php on line 48

*СЕДМИЧЕН БЮЛЕТИН*

Абонирайте се за седмичния ни бюлетин, за да получавате 5-те най-посещавани страници в български християнски портал (християни.ком) през изминалата седмица.
Дарение за развитие и популяризиране на евангелието в интернет: КЛИК
 

 

 

КОГАТО ИСУС ГОВОРИ.

СПОДЕЛИ СВОЕ ПРЕЖИВЯВАНЕ ОТ ТУК

Дарение за развитие и популяризиране на евангелието в интернет: КЛИК

КОГАТО ИСУС ГОВОРИ. ШЕСТ АНТИТЕЗИ

П-р Данаил Игнатов

Скъпи приятели,Когато чуем и видим съобщения за земетресение, такова каквотосполетя Япония тези дни би могло да си помислим, че България е също вземетръсна зона върху земното кълбо, но ето ние си стоим спокойно тук набогослужение. И прекарахме една съвсем обичайна, спокойна нощ. Защо там, ане тук? Защо Господ ни щади? Ние по-праведни ли сме от японците? Те по-грешни ли са от нас? Със сигурност – не. Но можем да бъдем наистинаблагодарни, че днес е един обичаен неделен ден за българите. И никаквавсеобща национална катастрофа не го помрачава.Разбира се, твърде малко от българите и днес ще осъзнаят този факт катоблаговремие, като благо-време за слушане на Словото Божие и за поклонение наБога, нещо което могат да направят  в толкова много храмове, отворени днес  ито – безплатно. За щастие има един малък остатък от българи, които виждаметози златен шанс. Ние  се вълнуваме по особен начин, когато Господ ни говории когато сме засегнати от Неговото присъствие в събранието на вярващите.Днес ще спрем нашето внимание върху един много интересен начин наговорене, който Исус използва когато излага Благата вест на Новия завет.Господ Исус стъпва върху текстове на Закона и ги обяснява така, като че ли имсе противопоставя. В такива случаи казваме, че Той си служи с антитези.В хода на нашето разглеждане на 6 антитези, записани в пета глава отЕвангелието на Матей ще видим дали наистина Той се противопоставя назаписаното в Мойсеевия закон.Когато Исус говори, Неговото Слово и Неговият поглед пронизватцялото ни естество и ако Го обичаме и ако Му вярваме и Го следваме Той ниприближава много по-реално към Божията святост.И така, нека разгледаме първата антитеза.1. ЗАПОВЕДТА „НЕ УБИВАЙ” СПОРЕД ЗАКОНА И СПОРЕД ИСУСХРИСТОС. (Мат 5:21-24)- Чули сте, че е  било казано на древните: „Не убивай…А пък Аз виказвам, …Нека се запитаме – дали, в случая,  Исус се противопоставя на шестатазаповед?Всъщност, в Мойсеевия закон се предвидени  случаи на смъртнонаказание за отделни хора от самия Израил, които нарушават някои от Божиитепостановления и заповеди.Точно там, в Стария Завет, където са намира заповедта „Не убивай”, имазаповеди за изтребване на цели племена. Това изглежда в пълно противоречие с6-тата заповед. Но ето, че на израиливите  племена Бог Йеова възлага, дорипротив волята им, да изпълнят такава крайна наказателна мярка:- А от градовете на тези народи, които Господ, твоят Бог, ти даваза наследство да не оставиш нищо живо.(Второзаконие 20:16)Значи ли това, че в Библията има 2 стандарта, две противоположниизисквания? На едно място казва „Не убивай, а на друго – „да не оставиш нищоживо”.3Първо трябва да кажем,  че само Бог може да дава такива заповеди и даостане абсолютно свят. Той е, който единствено има право да даде живот и даприсъди отнемането на живот. Такива заповеди са давани при изключителниобстоятелства, които са определени от Бога в зависимост от моралнотосъстояние на човека или на племето, осъдено на смърт.Ние разбираме моралното основание, което само Бог може да си позволида прецени като „връх на беззаконие”: пълно разложение на нравите и опаснозаразно езичество. То е било съпроводено с жестоки жертвоприношения. Тезиплемена и градове са принасяли  в жертва на своите богове собствените си деца.Подобна практика е била впечатляваща и изглеждала като връх на саможертва.Защото е по-лесно да жертваш себе си от колкото собственото си дете. С товатяхната религия изглеждала като пример за подражание и имала заразителенефект. Но за Бога тяхната религия представлявала абсолютно беззаконие.Но дори и тези племена са имали време да се поправят. Трябвало е даминат векове, преди „беззаконието на аморейците …(да е) стигнало до върхаси”(Бит 15:16). Трябвало е да минат векове, преди Бог да предаде аморейците,както и други подобни племена и градове на радикално изтребление.(От нашата история знаем, че и траките, и прабългарите са принасяликато жертви човешки същества по особено безмилостен начин. Имаме„късмет”, че нашите прадеди-езичници са живели малко по-далече от Ханаани от екзекуторите-евреи, изпълняващи Божията заповед. Можем даблагодарим на Бога, че е проявил по-голяма милост към нашите деди-езичници,за да се появим ние, техните потомци.Но дали ценим тази милост и дали неносим в себе си все още онзи езически дух?)“Не убивай” означава не отнемай човешки живот дори да мислиш, чеспоред твоето чувство за справедливост, някой трябва да умре. Не решавай самкой трябва да умре. Остави тази присъда само на Бога.До тук говорим именно за физическо изтребление, за физическиубийства.По принцип такова е било разбирането на еврейските учители, когатоса обяснявали смисъла на Закона.И именно тук Исус се противопоставя на такова ограничено мислене.Именно тук Исус показва истинската и по-пълна морална насоченост на шестатазаповед „Не убивай!” Между „чули сте” и „ а пък аз ви казвам” нямапротиворечие. Но така се изразява едно противопоставяне и изобличение навсички, които не вникват в дълбочината на Словото, а се  задоволяват сповърхностното му разбиране и прилагане.- …А пък Аз ви казвам, че всеки, който се гневи на брат си (безпричина) ще бъде виновен пред съда; и който каже на брат си„Рака” ще бъде виновен пред Синедриона, а който му каже„Бунтовни безумецо”ще бъде виновен за огнения пъкъл.Бог осъжда не само физическото убийство, но и размяната на обиди,„стрелбата” с думи. На прицел е преди всичко безпричинния гняв. Ако отроватана гнева и омразата  достига  този когото са нарекли нехранимайко, то и този,който обижда и мрази се трови с не по.малка разрушителна сила.Гневът с омраза убива.Ако човешките съдилища предвиждат някакви (макар и леки) санкции заобида, то адът е неподозирано мъчителен за тези, които накърняват човешкотодостойнство с обиди и клевети или просто таят злоба и омраза.4На мене ми се случва да изпитам чувства на безсилна ярост,  когатовиждам как наглостта и агресията в нашето общество става модел наповедение и то все повече всред младите. Когато нахални шофьорчета мизасичат пътя с риск да ме ударят; когато младежи без билет в трамвая сеподиграват с контрольорите ( не само, че не плащат билет или глоба , но дорине напускат превозното средство), ми идва да им кажа “бунтовни безумецо”и дори нещо по-солено …И трябва доста често да си напомнямпредупреждението на Господ Исус, че който каже по адрес на някого „глупак”или „идиот” или „селянин”(каквито изрази се употребяват по-често у нас)…еготов да отиде в огнения пъкъл.Първата антитеза засяга проблема на омразата, втората засяга проблемаза липсата на любов2.ЗАПОВЕДТА “НЕ ПРЕЛЮБОДЕЙСТВАЙ” СПОРЕД ЗАКОНА И СПОРЕДИСУС ХРИСТОС       (МАТ 5: 27-28)Прелюбодеянието е действие, което обикновено хората вършат тайно, ностава почти винаги явно. То е видимо беззаконие. То е незаконна интимнавръзка между двама, от които единия или двамата по право принадлежат ифизически и духовно на друг партньор. Или по-ясно казано мъж изневерява нажена си с друга жена или „краде” жената на друг мъж . Жена изневерява намъжа си с друг мъж или просто „краде” мъжа на друга жена.Един от актуалните турски сериали изтезава вече седмици на ред сагонията на един брак и „върти на шиш” зрителите си в очакването тайнитесрещи на една омъжена жена и нейния любовник най- после да се разкрият ида бъдат наказани. Защо? Защото смятаме, че правдата и истината трябвада възтържествуват.  Но  явно, колкото повече се ядосваме, че тази развръзкавсе още не идва, толкова повече  се задържаме до екраните, а от това разбирасе печели телевизията.Прелюбодейството, в което някои смятат, че са намерили истинскаталюбов, е егоистична  любов, липса на любов,  лъжа и кражба.Същевременно   ние знаем, с каква мъдрост Исус постъпва, когатодовеждат при него една жена, хваната в прелюбодейство и искат да я убиятс камъни. Той не я отхвърля, не я оставя на нейните палачи, а й помага даприеме прощението на греховете в Божията любов. Божията любов  ставанейна сила, за да се справи с греха и да не съгрешава вече.Господ Исус поставя Божиите изисквания над елементарните норми наморал. Това, което може да се види като действие, рано или късно се изобличаваи наказва. Но какво има в човешката душа можем да узнаем само ако някойизповяда това.Чули сте, че е било казано :”Не прелюбодействай”. Но Аз ви казвам,че  всеки, който гледа жена, за да я пожелае, вече епрелюбодействал с нея   в сърцето си.В случая Исус говори напълно в хармония със Закона. Защото 10-татазаповед в Закона гласи „Не пожелавай”. В пълния си вид тя гласи : „Непожелавай къщата на ближния си, не пожелавай жената на ближния си, нитослугата му, нито слугинята му, нито вола му, нито осела му, нито каквото и да епритежание на ближния ти.” (Изход 20:17) Но явно, че тази заповед е била 5поставена в сянка, едва ли не забравена от еврейските духовните водачи. Те неса можели да контролират желанията на хората. Те са можели да контролират иналагат присъди само на видими действия.Но Господ Исус напомня, че 10-те заповеди са били написани от Бога иТой е Който познава и действията и желанията на хората. За Него действието имисълта имат един и същ източник – поразеното от греха сърце. Вината занечистите ни мисли не е по-малка от вината за греховните ни действия.Някой ще каже: Няма нормален мъж, който да не е пожелавалнеправомерно в живота си жена, която не е негова.Ако е така, това е вече достатъчно доказателство, че  Библията е правакогато казва „всички съгрешихме, няма праведен нито един”. Това, че всичкихора допускат неправедни желания не е никакво оправдание за нас. Това е самоедно от нещата, които ни обвиняват в грях. Това е само едно от нещата, зарадикоито не можем да стоим в присъствието на Бога и Неговата изгаряща святост,ако не потърсим закрилата и ходатайството на Спасителя Христос.В още едно изказване Исус засяга по особено радикален начинотношенията между мъжа и жената.3. ЗАКОНЪТ И ХРИСТОС ОТНОСНО РАЗВОДА. (МАТ 5:31-32)Във книгата Второзаконие 24 глава е записан текст, който разрешаваразвода. Разрешава го, но само ако това е по желание на мъжа и то при условие,че той и даде „разводно писмо”.Господ Исус казва нещо по този повод, което причинява много въпроси и многовъзражения. Като че ли в това отношение, Той не е мислел реалистично. Като чели Мойсей е бил по-голям реалист.- Чули сте , че е било казано “Който си напусне жената нека йдаде разводно писмо”. А пък аз ви казвам, че всеки който напуснажена си, освен по причина на прелюбодейство, прави я дапрелюбодейства и който се ожени за нея когато бъде напусната,той прелюбодейства”.Безспорно това, което Исус казва поставя някои от нас в трудноположение.  Трябва да отбележим още една подробност. За евреите е било ясно,съгласно Закона (Второзаконие 22:20-21), че за прелюбодейство или блудствосе  счита и фактът на сексуална връзка преди брака. На практика, ако сеустанови, че такава връзка е съществувала преди брака, този брак е вечеопорочен.  Исус не се впуска в детайли относно всички възможни конкретнислучаи, но е ясно че Неговото разбиране по този въпрос е категорично,повелително и важи за всички времена. В 19 глава на Евангелието от Матейнамираме Неговите основания:- Не сте ли чели, че Онзи, Който ги е създал, създал ги е отначаломъжко и женско и е казал: “Затова ще остави човек баща си имайка си и ще се привърже към жена си и двамата ще бъдат еднаплът”...И така, онова, което Бог е съчетал, човек да не горазлъчва...Поради вашето коравосърдечие Мойсей ви е позволил данапускате жените си, но от начало не е било така.(Мат 19:4-8)6Безспорно това, което казва Исус поставя някои от нас в трудноположение. Наскоро една сестра ме попита, “ние разведените, втора категорияхристияни ли сме?”Отговорът е -не! В Словото не е казано, че разводът и прелюбодейството са по-големи грехове от скритите пожелания или от убийствената омраза или отсребролюбието или от лъжата. Казано е обаче, че това е грях както испоменатите други грехове. Отбелязано е също, че прелюбодейството иразводът се отразяват по-дълбоко като последствия в нашия живот, защотозасягат и душите и телата ни. За всеки грях, който сме допуснали ние имаменякакво обяснение и някакво оправдание, но по-добре е в покаяние пред Бога,да потърсим милост и прощение в името на Исус Христос. И да отстранимпричината за греха.Освен това, ние, които сме създали семейства като християни и сме далиобещания пред Бога да бъдем верни един на друг, докато смъртта ни раздели,трябва с особена отговорност да помним този завет. Трябва да знаем, чехритиянското семейство е крепост, която Сатана твърде много желае даразруши. Целият християнски живот е подвиг, подвижничество, “подвизаване вдоброто войнство”. Създаването и опазването на семействата ни е може би най-голямата битка и най-великия подвиг на който сме призвани. За това се иска дапожертваме много от нашия душевен комфорт, да пожертваме своята гордост,да пожертваме своя егоизъм.4. ЗАКОНЪТ И ХРИСТОС ОТНОСНО ПОЛАГАНЕТО НА КЛЕТВА.(Мат 5:31-37)Преди доста години, един от скоро повярвал младеж  от църквата вАсеновград постъпи в казармата на военна служба. Но когато трябваше даположи задължителната войнишка клетва за вярност, той отказа, защотосмяташе, че клетвата е нещо недопустимо за един християнин споредБожието слово. Това му струваше изпращане в концентрационния лагер вБелене плюс допълнително отбиване на своята служба в трудови войски. Товане беше изолиран случай, имаше и други такива, от други евангелски църкви.Но много младежи християни не последваха неговия пример – било от страх,било от несъгласие с неговото разбиране.Какво казва Исус по този въпрос?:- Чули сте, че е било казано на древните:”Не нарушавай клетватаси, но изпълнявай клетвите си пред Господа”. Но Аз ви казвам:Изобщо да не се кълнете; нито в небето, защото то е престол наБога; нито в земята, защото е Негово подножие; нито в Ерусалим,защото е град на Великия цар. Нито в главата си да се кълнеш,защото не можеш да направиш нито един косъм бял или черен.За да разберем каква е посоката на мисълта на Господ Исус е добре дапознаваме малко повече това, което са учели еврейските духовни водачи. Потова време в един сборикът с мъдрости -Мишнах - изобилствалит  писания наравини, които определяли до колко различните  клетви са  абсолютнозадължителни и до колко, могат да имат условен характер. Сам Господразобличила тяхната лицемерна философия, според която ако се закълнеш вХрама, не е толкова фатално, но ако се закълнеш в златото на Храма, това тезадължава абсолютно. (Мт 23:16). Или, че „ако някой се закълне в олтара не е  7нищо, но ако някой се закълне в дара, който е върху него, задължава се”(Мт23:18) .По всичко личи, че Исус не говори в случая за клетвените декларации,които се произнасят на публични места, които се изискват като тържествениобещания за изпълнение на обществен дълг. Но острието на Неговата критика енасочена срещу този обичай да се печели доверие като се обвързва еднообещание като клетва с неща, които не са в наша власт или нямаме право да гиобричаме на смърт.Този обичай да се кълнем че говорим истината или че ще изпълнимнякакво обещание говори по-скоро за една фалшива увереност или за еднанеобмислена решителност, която може много скоро да се окаже опасна заблуда.От клетва да се превърне в проклятие.Дали много поколения евреи, наред с много благословения, не понасят ипоследствията на клетвата на техните предци, когато искат смъртта на Исус :„Кръвта Му да бъде върху нас и върху децата ни”? (Мат 27:25)Това, което Исус поставя като норма на нашето говорене е отказ от упование внеща, които не владеем, яснота, честност, прямота:Говорът ви да бъде : Да, да! Не, не!5. ОТМЪЩЕНИЕ ИЛИ ДОСТОЙНСТВО. (МАТ 5:38-42)От една седмица навлязохме в периода на Великия пост предиВъзкресение съгласно календара на Източно-православната и на Римо-католическата църква. Той започна с вечерта на ПРОШКАТА. Това даде поводда се отдели малко място и в медийното пространство на тази тема. По едносъвпадение, на Младежките събрания в нашата църква също беше поставенатази тема за ПРОСТИТЕЛНОСТТА.  За мене беше много интересно и полезнода слушам как нашите млади хора разсъждават и какви въпроси задават.Пита се: винаги и за всичко ли трябва да прощаваме?Трябва ли да прощаваме, ако този, който ни е обидил и причинил зло не искапрошка?С това е свързан и въпросът: Не трябва ли злото да бъде наказано и съответноне ли справедливо да отговорим на удара с удар?Не казва ли това и Библията: „Счупеното за счупено, око за око, зъб за зъб”?(Левит 24:20), „…живот за живот,око за око, зъб за зъб, ръка за ръка, крак закрак „ ( Второзаконие 19:21)Какво казва Исус, какво говори по този въпрос?- Чули сте, че е било казано: „Око за око, зъб за зъб”. А пък Аз виказвам: Не се противете на злия човек; но ако те удари някой подясната буза, обърни му и другата...На какво основание Исус си позволява да противоречи на записаното вСтария завет?Нека обърнем внимание, че Той не употребява израза : „Знаете, че вЗакона е записано така ,  а както и в предишните случаи,  - „Чули сте, че е билоказано…”8С това Исус показва на  своите слушатели, че разсъждават въз основа нанякакви чути неща,  но нямат истинско знание. Не разбират нито духа наЗакона, нито дори за какви случаи се предвижда такова възмездие.Записаните постановления в книгите Левит и Второзаконие се отнасят заобществен съд, за съдебна процедура след изслушване на повече от единсвидетел и присъда пред цялото общество от страна на упълномощените за товасъдии. Много от евреите, обаче, са започнали да мислят в течение на времето,че сами могат да налагат правосъдие, сами да отмъщават за доказано илинедоказано зло на друг човек. И със сигурност и те, както и ние, когато тръгнемда отмъщаваме, са вадили 2 очи за едно око и чупили повечко зъби за единзъб…Господ Исус не се съгласява злото да бъде прието пасивно и да сепотули. Напротив,  злото трябва да бъде посочено като зло. Но Той дава примеркак трябва да се приеме с ДОСТОЙНСТВО. Нека си припомним , че когатоедин слуга на първосвещеник удря Исус, Исус не мълчи, а задава въпрос :„Защо Ме биеш?”Ако съм говорил зло, покажи злото; а ако добро, защо Ме удряш?(Йоан 18:23)Изразът „обърни му и другата буза” показва именно  решимостта да запазимхладнокръвие и достойнство, когато сме понесли удар. Не  да се свиваместрахливо пред агресора, но ДА НЕ ОТМЪЩАВАМЕ и въздаваме сами своетоправосъдие . Когато сме засегнати, със сигурност нашата преценка заправосъдие ще бъде изкривена и ние ще искаме наказанието да бъде радикалнои много по-унищожително от вредата, която сме понесли. А така вместо злотода бъде спряно, ние ще станем съучастници на Сатана, който ще иска да въвлечеи нас в него.Господ Исус изисква да бъдем само Негови съучастници вустановяването на доброто и на Божието царство на земята!КОГАТО ИСУС ГОВОРИ с антитези, това не е с цел да покаже колко епо-оригинален и колко по-съвременен пред слушателите си. Ако следимвнимателно начина, по който Той гради Своето поучение ние ще усетим едноиздигане във височина и ръст, които са насочени към Божието съвършенство,към Божията святост. Това по най-категоричен начин се проявява в шестотопредизвикателство към нашата воля да Го следваме и да пазим заповедите Му.6. УСЛОВНА ИЛИ БЕЗУСЛОВНА ЛЮБОВ. (МАТ 5:44-45)Чули сте, че е било казано: „Обичай ближния си, а мрази неприятеляси”. Но Аз ви казвам: Обичай неприятелите си и се моли за онези, които вигонят, за да бъдете синове на вашия Отец, Който е на Небесата;…Категорично трябва да се каже, че никъде в Мойсеевия закон нямапостановление от рода на „Мрази неприятеля си”. Наистина в редица текстовеот Стария завет има наставления за привилегированото отношение, с коетотрябва да се ползва  един евреин пред друг такъв. Освен това, Израил е трябвалода води безпощадни войни, както говорихме и в началото. Но никъде не севнушава персонално отношението на омраза. Нещо повече, в Закона сезаповядва гостолюбиво и милосърдно отношение към чужденците.9Известно е, обаче,  каква омраза на практика са изпитвали  евреите  къмримляните окупатори, а преди това и към други подобни завоеватели, които сапоругавали националното им достойнство и религиозната им идентичност.Не в текста на Свещеното Писание, но в едно ръководство на сектата на есеите,които се смятали за най-святи пазители на юдейската традиция е записано катопожелание към потомците на Израил:- „Да могат да обичат всички синове на светлината…и да мразятвсички синове на мрака” (1QS 1:3s, 9s)1Този начин на мислене е много по- удобен и много по-разпространен въввсички човешки общества. Исус е имал пред вид именно този начин на мисленеи на неговите съвременници както и при нас, които се наричаме християни.Нека признаем. Да обичаш неприятеля си не е нещо лесно за човешкияум и най-вече за човешката психика. Не само да простиш на врага си, но и да гообичаш е нещо не естествено. Нека помним, че вярващият християнин е новчовек, ново създание. Новорождението е свръх-естествено явление.Новорождението е начало на свръх-естествен процес, който ни води къмБожията святост.Но нека помним, че в библейски смисъл любовта е нещо повече отсантиментални чувства. Тя е отговорност. В случая става въпрос да носимотговорност за спасението именно на враговете си. Когато носим тазиотговорност, ние воюваме за Господа и в своя полза - злото да бъде премахнато.Нека помним, че „Бог,...поради голямата любов с която ни възлюби,въпреки, че бяхме мъртви в престъпленията си, ни съживи заедно с Христоси…ни сложи да седим заедно с Него в небесни места…(Еф2:4-6)ЗАКЛЮЧЕНИЕТова, което е сигурно, че КОГАТО ИСУС ХРИСТОС ГОВОРИ, Той нипредизвиква да разбираме Законите на Божието царство, да разбираме Божиятаволя и ни прави по-отговорни пред нея. Ако някой мисли, че Евангелиетопозволява на хората да живеят по-разпуснат живот дълбоко се лъже.Евангелието е Истината, която  ни прави свободни. То ни въвежда в свободатана християнския живот, на основата на Божия закон през вратите на много по-високи морални изисквания от формалното изпълнение на Закона.Когато ИСУС ХРИСТОС ГОВОРИ, Той поставя пред нас изискваниятаБожията святост:- Бъдете съвършени и вие, както е съвършен вашият НебесенОтец!Нека изпитаме себе си. Нека се покаем за това, в което Бог ниизобличава днес. Нека искаме от Него милост. Нека искаме от Негосила да израстваме според ръста на Христовото съвършенство ипълнота.АМИН1R.T.FRANCE, L’Evangile selon Matthieu. Sergy-Pontoise, Sator, 1987, p.113 (The Gospel ofMatthew , Inter-Varsity Press B. Erdmans Publishing Company)

СПОДЕЛИ СВОЕ ПРЕЖИВЯВАНЕ ОТ ТУК

Дарение за развитие и популяризиране на евангелието в интернет: КЛИК

Добавете коментар

Защитен код
Обнови


Notice: Undefined property: stdClass::$id in /home/hristiqn/public_html/plugins/content/jautometa/jautometa.php on line 48